ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΑΡΘΡΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΟ: https://arvanitis.eu/istorika/stropones-lamari-metochi-ke-koutourlas-koutourlometochi-toponimia-chorion-ikismon-ke-i-arvanitiki-katagogi-ton-katikon.html

ΣΤΡΟΠΩΝΕΣ:  Με δεδομένο ότι η μεγάλη πλειοψηφία των πρώτων κατοίκων ήσαν Έλληνες Σουλιώτες – Αρβανίτες, λανθασμένα είχα υποθέσει κατ αρχήν, ότι την ονομασία «Στρόπωνες» καθιερώθηκε το 1790-1810 από αυτούς τους πρώτους κατοίκους των Στροπώνων Ευβοίας.

Όμως υπήρχαν στοιχεία που εύκολα έθεταν υπό αμφισβήτηση αυτή τη θεώρηση, διότι οι Αρβανίτες όταν ξεριώνονταν από τα Άρβανα ή το Σούλι, ακριβολογούσαν στην ονοματοδοσία του νέου τους οικισμού. Τα καθιερωμένα ήταν, να δίνουν το όνομα αρχηγού φάρας ή της προηγούμενης Βορειοηπειρώτικης περιοχής προέλευσής τους, στον νέο οικισμό τους. Επίσης, είναι διαπιστωμένο, ότι οι ονομασίες των πριν και μετά οικισμών τους είχαν Ελληνικότατες ρίζες!!!

Η ρίζα στροπ- (εκ του Στρόπωνες) δεν είναι ούτε Ελληνική, ούτε Αλβανική, ούτε Τούρκικη. Είναι Λατινογενής και τη συναντάμε κυρίως σε παραδουνάβιες χώρες, κυρίως στη Ρουμανία (Βλαχία). Σημαίνει δε κυρίως, άλλοτε κορυφή, άλλοτε σκληρή ή αιχμηρή!!! Ένα πολυ συνηθισμένο κύριο όνομα στους Βλάχικους πληθυσμούς, είναι το Stropan, το οποίο στην Ελληνική παραφθορά του, εύκολα γίνεται Στρόπων!

2. Stropan ή Stropani (Στρόπαν ή Στρόπανι), Νοτίου Αλβανίας. Μετά τη προηγούμενη έρευνα, ανακάλυψα, ότι στα νότια όρια της πρώην περιοχής των Αρβάνων, υπάρχει περίπου από το 1780 χωριό με το όνομα Stropan ή Stropani. Από ομώνυμη ιστοσελίδα ζήτησα πληροφορίες, αλλά άμεση απάντηση δεν πήρα. Βρήκα όμως τη παρακάτω ανάρτηση (σε μετάφραση facebook:

STROPAN

30 Νοεμβρίου 2014  ·

Stropani – Pitu μικρό οικογενειακό χωριό στην Αλβανία

Το χωριό feeling Stropani ιδρύθηκε από την οικογένεια του χωριού Celní Farsherots Pitu Farsherot στα σύνορα Pleasa, τα σύνορα που σημαδεύτηκαν από τη μεγάλη πηγή (μεγάλη άνοιξη). Η ίδρυση αναπτύχθηκε το 1780 όταν εκατοντάδες οικογένειες από τα χωριά F ăr şerote şi, Costre şi (ή Costre tei) Jarcani (ή Z ărcani) και Javaleni ή (Zavalini) κατέφυγαν νύχτα σε μια πόλη με όλα τα κοπάδια τους, διωγμένοι από την τοπική τουρκική αρχή. Εγκαταστάθηκαν στη νότια Οθωμανική Αλβανία στη περιοχή της Κορυτσάς (Curseaua ή Corcea arumune), οι αρχές της οποίας υποστήριξαν τη δημιουργία οικισμών στις πλαγιές των Pleasa, Disn και Stropani, που βρίσκονται σε αποστάσεις έως 10 χλμ. μακριά.

Αρχικά ο Pitu και τα πέντε αδέλφια ζούσαν στο βουνό, σε ένα μέρος που λεγόταν CaliVita (το καταφύγιο). Στη συνέχεια αγόρασαν το μισό βουνό Μουράβα ή τις βόρειες πλαγιές του, όπως στην ποιότητά τους ως ιδιοκτήτες μεγάλων κοπαδιών προβάτων που έχουν κοινή ιδιοκτησία πάνω από επτά χιλιάδες ζώα.

Σαν ερχόταν ο χειμώνας, δεν εύρισκαν εύκολα τροφή, κι άφησαν τους πάντες για την Ελλάδα, όπου το κλίμα ήταν πιο ήπιο, όπως έκανε ο άλλος Celní.

Ο μόνος αδελφός που ξεχειμωνιάσε στο Στροπάνι, για να σώσει το χωριό, ήταν ο Τάσε, που είχε χάσει τα πρόβατά του. Ο Κωνσταντίνος Κολήτρα (1912-2001), που το επεσήμανε αυτό στην παιδική του ηλικία, θεωρείται ένα αίνιγμα που κανένας άλλος αδελφός δεν βοήθησε στην ανοικοδόμηση του κοπαδιού.

Εδώ στην κοιλάδα του βουνού που περιβάλλει το χωριό από τρεις πλευρές και το κάνει λιγότερο φωτεινό άνοιξη, φθινόπωρο και χειμώνα, πέντε αδέλφια έχτισαν μεγάλα σπίτια με στάβλους αλόγων.

Έχτισαν και σπίτι σαν τόπο λατρείας, όπου εγκατέστησαν μια εικόνα της Παναγίας και δύο μικρότερα. Από καιρό σε καιρό έφερνε έναν ιερέα που υπηρέτησε και εδώ παρακαλώ ή Corceaua.

Αυτό που βοήθησε να διατηρηθεί η Celni 20s ήταν ότι είχαν μεγάλες οικογένειες με πολλούς γιους.

Ο Ρουμάνος καθηγητής Nicolae Burileanu πραγματοποίησε το καλοκαίρι του 1905 ένα ταξίδι στους οθωμανικούς οικισμούς του Αλβανικού Αrumune, το οποίο θα περιγραφεί σε επιστολή που δημοσιεύθηκε στη συνέχεια. Μήπως ο Στροπάνι βρέθηκε σε μια όχι και τόσο ροζ κατάσταση. Διακρίνει το τμήμα του τέλους του κεφαλαίου των Ρουμάνων γύρω από την παράγραφο Corita (Κορτσάουα ή Αλβανική Κορτσε) με αυτό το περιεχόμενο: »Πάνω από το disn μοιράζεται με έναν άλλο Ρουμάνο που ονομάζεται Stropan, είναι συνηθισμένο να θεραπεύεται αυτό. Ιδιοκτήτης Pitu Celnicul Gaichi mountain Stropani, την ευχή του. »

Οι αναφορές είναι παρόμοιο θεμέλιο Στροπάνι μικρό χωριό στις αναμνήσεις (1986, ΗΠΑ) ποιητής αρωματοθεραπείας Κωνσταντίνος Κολημήτρας (ν. Απόλαυση 1910 m 2001 ΗΠΑ) και έργο (2004, Κωνσταντία) Νικόλας Κούσας, arumune ιστορία της Κωνσταντίας.

Ο Στροπάνι ήταν με τους γείτονες pleasa disn και προμηθευτές εισοδήματος για τις επαρχίες Durostor Dobrogea και Kaliakra. Έτσι, στις 26 Οκτωβρίου 1925, το σκάφος ‘Jashi’ Farsherots 200 οικογένειες τριών sates έφτασαν στην Κονστάνκα. Τοτούσι, μικρό χωριό του εικοστού αιώνα και διαδόθηκε σε άλλες οικογένειες. Έτσι, σε έγγραφο του 1947 της Επιθεώρησης αποικισμού Dobrogea εμφανίζονται τέσσερις μελλοντικοί κάτοικοι του Stropani που είχαν εγκατασταθεί στην περιοχή Cociumar, Κομητεία Durostor: Sarziu M. Λάζαρος, αείμνηστος Νικόλαος, αργότερα Άγιος και αργά namu. Μετακόμισαν στην περιοχή Νισιπάρι, στην Κωνσταντίνα, το 1940, αρχηγοί οικογενειών με 6, 5, 5 και 8 μέλη.

Ο Στροπάνι εμφανίζεται στον χάρτη των ‘Ρουμανικών οικισμών στη Νότια Βαλκανική Χερσόνησο’ που ερμήνευσε ο Theodor Capidan arumune φιλόλογος (1879-1953) στη Μακεδονία του το 1942. Αυτό το χαρτογραφικό έγγραφο εμφανίζεται στον ιστορικό άτλαντα που συντόνισε ο Stefan Pasku το 1971. Το έργο έχει δημοσιευθεί Internet Ethnosphere journal του Ευρωπαϊκού Κέντρου Εθνοτικών Σπουδών της Ρουμανικής Ακαδημίας, το οποίο αναλαμβάνει το Κέντρο Οπτικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου του Βουκουρεστίου (2007).

Στο Youtube υπάρχει ένας χρήστης George Pitu στον κατάλογο του οποίου είναι το arumune music video και το πολυφωνικό τραγούδι ‘C ânticul και παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες Goga’cu με ημερομηνία δημιουργίας 2010/4/21 και ανάμεσα στις ετικέτες του οποίου και να βρείτε τον Stro

Σε διάφορους χάρτες από την διαδικτυακή έκδοση ο σύγχρονος Stropan φαίνεται να είναι ο Stropan http://travelingluck.com αναφέρει μόνο καθώς πρόκειται για ‘κατοικημένο μέρος’ www.traveljournals.net και ανήκει στη διοίκηση της πόλης της Κορυτσάς (www. [ OVE OVE OVE OVE OVE OVE

ΠΗΓΕΣ:

Εγώ. Μπουριλεάνου Ν. Constantin, από τους Ρουμάνους στην Αλβανία, Επεξεργασία και πρόβλεψη από τους gabriela Boangiu και Gabriel Kroitoru, postaf Const ă του p Δρ. ‘Ρουμανική γραφή’ dr. Ίδρυμα Gheorghe Zbuchea, Κραϊόβα, 26 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, 306 σ.

  1. Capidan Theodore, Αρουμουνικοί οικισμοί και κέντρα τον εικοστό αιώνα (χάρτης), ‘Εθνόσφαιρα’, Ευρωπαϊκό Κέντρο Εθνοτικών Σπουδών της Ρουμανικής Ακαδημίας http://www.cespe.ro/images/Revista/localitati.swf

ΙΙΙ. Colimitra Constantin, Farsherots, σκηνοθεσία Andrei Colimitra, ΗΠΑ, 54 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, 1986, 300 f

  1. Coman Virgil, κληρονομικά αρχεία των Εθνικών Αρχείων της Επαρχιακής Υπηρεσίας Constanca στο arumuns από την Αλβανία, Shtojca 8: «arumuns nominal table from Albania» μετεγκαταστάθηκε «στο κέντρο του δήμου Νισιπάρι, Κωνσταντά» (φόντο SJAN Const anta Insp Γενική Αποικιοποίηση Ectorate στο Dobrogea, φωτογραφία 61/1947, f 1-13) στο Berciu-Dr ăghicescu Adina (ed), Αλβανία -.. διατήρηση της άυλης κληρονομιάς τους, έργο που υλοποιήθηκε υπό τη Μητροπολιτική Βιβλιοθήκη του Βουκουρεστίου και Τομέα για Ρουμάνους παντού στην Εκδοτική Βιβλιοθήκη της Ρουμανικής Κυβέρνησης του Βουκουρεστίου, Βουκουρέστι, 2010 http://www.bibliotecametropolitana.ro/…//3_2011/140946.pdf
  2. Νικόλαος Κούσας, Μακεδονομάνοι-Αρομάνοι Ντομπρογέα, Πρώην Πόντο, Κωνσταντά, 2004 http://www.scribd.com/doc/39057071/macedo-aromanii
  3. Stoica Lascu, Διανομή Ρουμάνων στα Βαλκάνια σε τετράγωνα, «Αρχεία ιστορίας», V,
  4. 1 (65), 2002, στ. 35.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Το Stropan ή Stropani της Νότιας Αλβανίας, ιδρύθηκε το 1780 από Αρβανιτόβλαχους (οι ίδιοι προτιμούν ν αποκαλούνται Ρεμένοι ή Αρμούνοι ή Αρωμούνοι ή Αρμάνοι). Αρχικά ο Πίτου κι από κοντά κάποιος Στροπάνης και άλλοι!!! Λόγω του πολύ σκληρού χειμώνα, οι περισσότεροι πήραν τα κοπάδια τους κι έφυγαν για την Στερεά Ελλάδα. Εδώ να συμπληρώσω, ότι οι Έλληνες Αρβανίτες της Βορειοκεντρικής Εύβοιας, επαναστάτες που επέλεξαν τη περιοχή Στροπώνων Ευβοίας σαν ασφαλές καταφύγιο, βρήκαν στη περιοχή 2-3 οικογένειες Αρβανιτόβλαχων! Το στοιχείο αυτό από μόνο του, δεν μου ήταν αρκετό για να προσδιορίσω τη προέλευση της ονοματοδοσίας. Σε συνδυασμό όμως με τις μεταναστευτικές κινήσεις των Αρβανιτόβλαχων από Stropan ή Stropani Νότιας Αλβανίας προς Ελλάδα και το ότι οι Στρόπωνς Ευβοίας ιδρύθηκαν 2-3 χρόνια μετά το Stropan ή Stropani, μπορούμε με αρκετή ασφάλεια να πούμε, ότι οι 2-3 οικογένειες Αρβανιτόβλαχων τσοπάνων, είναι αυτοί που καθιέρωσαν την ονομασία Στρόπωνες στην Εύβοια, κι αμέσως οι Αρβανίτες Έλληνες αποδέχθηκαν και διατήρησαν την ονομασία.

Comments are closed.